Jesteś w pełni przygotowana na swój poród i zastanawiasz się, jak możesz zadbać o swój organizm i ciało również po tym ważnym wydarzeniu? Chcesz dowiedzieć się, jak w naturalny sposób zatroszczyć się o siebie podczas połogu? Poznaj kilka sprawdzonych metod, dzięki którym ten czas będzie znacznie przyjemniejszy. 

Czym jest połóg?

Okres po urodzenia dziecka zwany jest połogiem. Jest to nic innego jak regeneracja organizmu, podczas której świeżo upieczona mama dochodzi do siebie. Moment ten wymaga odpowiedniego przygotowania pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Połóg trwa najczęściej około 6 tygodni. W jego czasie mogą pojawić się niezbyt przyjemne dolegliwości, takie jak:

  • ból krocza,
  • ból podbrzusza,
  • mdłości,
  • krwawienie.

W trakcie regeneracji organizmu każda kobieta powinna zadbać o siebie w wyjątkowy sposób. Istnieją metody, które przyspieszają ten proces oraz łagodzą poszczególne objawy. 

Jak dbać o siebie podczas połogu? 

Ciąża, poród, jak i połóg to dość spore obciążenie dla organizmu. W momencie, gdy narządy wracają do normalnego stanu i funkcjonowania, należy zwiększyć swój odpoczynek i poświęcić uwagę na regenerację organizmu. Ważne jest przede wszystkim zadbanie o takie czynności jak:

  • odpowiednia ilość snu,
  • urozmaicona dieta,
  • dbanie o minimalną aktywność fizyczną,
  • wstrzymanie się od czynności seksualnych. 

Naturalne sposoby na zadbanie o siebie po ciąży

Poza tym, aby pamiętać o poszczególnych czynnościach, które warto wykonywać podczas połogu, wyróżnia się również naturalne metody na regenerację organizmu. Do najważniejszych i najłatwiejszych do wykonania zalicza się zadbanie o odpowiednią garderobę oraz utrzymanie prawidłowej postawy ciała w trakcie każdej pozycji. 

  • Garderoba – każda kobieta, która przechodzi przez połóg, wie, jak problematyczne może okazać się noszenie sztucznych ubrań wykonanych z plastikowych materiałów. Na ten czas, ale również na każdy inny, warto zaopatrzyć się w wysokiej jakości bieliznę dzienną i nocną. Dobrze wykorzystać tekstylia tworzone z bawełny. Najlepiej, jeśli nie mają one koronek, szwów i gumek ściskających brzuch. To samo dotyczy spodni i spódnic. Należy wybierać te, które są dość luźne, tak aby zapewniały dostęp powietrza do krocza.
  • Prawidłowa postawa ciała – w trakcie połogu niezwykle ważne jest utrzymanie ciała w odpowiedniej pozycji. Dotyczy to zarówno postawy stojącej, siedzącej, jak i leżącej. Niezbędna okazuje się wiedza na temat tego, w jaki sposób podnosić się z łóżka, tak aby czynność ta nie sprawiała bólu i dyskomfortu. Cenne i rzetelne informacje na ten temat można znaleźć na blogu MamaFizjoterapeuta

Połóg – kiedy zgłosić się do lekarza? 

Połóg to bardzo wymagający i intensywny czas w życiu młodej mamy. Poza tym, że jej organizm regeneruje się w sposób dość dotkliwy, to jest ona również postawiona w nowej sytuacji, jaką jest pojawienie się nowego członka rodziny. Niezwykle ważne jest więc zatroszczenie się o jej dobrostan psychiczny. Warto prosić o pomoc najbliższe osoby zarówno jeśli chodzi o opiekę nad dzieckiem, jak momenty, gdy potrzebne jest wsparcie młodej mamie. Istnieją również przypadki, gdy dobrze jest sięgnąć po pomoc lekarza. Specjalista z pewnością przyda się w momencie, gdy w trakcie połogu pojawią się nieoczekiwane objawy, takie jak gorączka, dreszcze, silne bóle podbrzusza, nasilone krwawienie, nieprzyjemny zapach z pochwy czy nagły zanik odchodów połogowych. Nawet jeśli żadna z tych objaw nie wystąpi, po okresie książkowych 6 tygodni dobrze jest się udać na wizytę do specjalisty w celu kontroli stanu organizmu.